Direktlänk till inlägg 18 april 2012

Drar du i relationsknuten så fingrarna vitnar?

Av ILOS - 18 april 2012 09:17

Står du och din vän på varsin ända om knuten och drar i repet för brinnande livet? Vad händer, ja, så klart knuten blir hårdare och hårdare.

Du och din partner/din vän, din chef och du, en arbetskompis och du, två länder, arbetsgivare/arbetstagare, fackförening/näringsliv....listan kan göras lång......och alla bara drar och drar....

Då kommer medlaren in i bilden och ibland blir det ett lyckat resultat, dvs ingen är helnöjd men det går att ta i hand iaf. Barnen vet att det kommer en vuxen och medlar, och kan dra så fingrarna vitnar, de behöver egentligen inte ge sig, "skulden" för att de får släppa sitt grepp kan läggas på de vuxna.

Men vi då, vi som är vuxna och håller så kramaktigt kvar i repet, hur ska vi våga ta steget och släppa loss lite!?

Varje negativt ord,  varje negativ tanke,  varje negativ handling riktat mot din vän är samma sak som att du drar åt knuten lite till och ändå mer.


Det är inte bättre om det alltid är din vän som släpper greppet, då faller ju du handlöst ner . Alla dina förebråelser riktat mot din vän trycker ner dej i botten, och hennes/hans ödmjukhet hotar att kväva dej. Du blir belastad med tunga skuldkänslor och för att skaka av dej dom söker du febrilt efter dåliga egenskaper hos din motpart. Och snart har du lockat honom/henne att åter greppa repet och börja dra...


Den första påminnelsen du ska göra dej, är att det faktiskt är en människa där på andra sidan repet som du en gång fann så många goda egenskaper hos att ni blivit ett par, blivit vänner, gett anställning till, umgåtts med, vuxit upp med etc. Då borde det väl vara fair enough att båda tar ett litet steg fram, och släpper greppet en aning.

Det är ju ni två som försatt er i den här situationen och det är bara ni två som kan lösa knuten.

När du då börjar se den människa du kanske fortfarande har känslor för eller håller av, kan ni tillsammans försöka ta fram saker som fungerar bra i er relation, och om ni blir överens om detta, det är viktigt att vara överens, så får ni ju ta ytterligare steg framåt.


På så sätt kan ni beta av allting positivt som ni är överens om och närma er varandra. Så länge ni hittar positiva saker så ska ni inte alls beröra anledningarna till att ni står på varsin sida om ett rep. Har ni tur kan relationsknuten, som extra bonus, bli lite eller mycket lösare, och t om lösas upp helt om problemen inte är alltför svåra.


Men om ni till slut står där och det återstår en svår, större eller mindre knut, då har ni kommit till ett vägval. Som jag ser det finns det tre vägar att välja. Ni tar hjälp utifrån, ett proffs, en gemensam vän som båda har förtroende för och försöker lösa er knut, ni tar ett gemensamt beslut att gå skilda vägar, eller ni bara släpper repet och låter knuten ligga där och vänta till nästa drabbning... Alla tre vägar kräver ett hårt arbete för att hitta balans och glädje i tillvaron igen, men den tredje vägen, tror jag, är bara som att ta på skygglapparna och sluta känna. Visst, du kan säkert känna harmoni vissa dagar men knuten lurar i vassen hela tiden och lockar fram dina sämsta sidor.


Du vet vad du har men inte vad du kanske går miste om.






 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ILOS - 24 oktober 2013 14:27

Nu är min hemsida uppstartad och jag kommer att ha mycket pyssel med att lägga in foton, bilder på mina tavlor och så blogga förståss!   Välkomna och besök mej på  www.livsandas.se ...

Av ILOS - 22 oktober 2013 09:51

Jag kommer att fortsätta blogga, visa mina tavlor o bilder via min hemsida som snart är klar. Den kommer att få stor betydelse för mej i min vardag, då jag återigen fått släppa mina utåtriktade intressen pga infektionsrisken o orken. Min nya hems...

Av ILOS - 14 oktober 2013 10:08

      Qiyoröyo gör jag varje morgon! Mycket bra för att hålla musklerna smidiga och värkfria, speciellt dessa tider när cellgifterna gör sina anfall i kroppen. Som Regina Lund sa så bra, de dödar inkräktare men även civilbefolkningen faller på ...

Av ILOS - 8 oktober 2013 10:32

Den här gången känner jag mej förståss lite stukad, men mest har en ilska vuxit fram när det slutgiltiga beskedet kom, att det finns en tumördjävul i min kropp. Mina tankar går till alla barn som drabbas av denna hemska jävel, som vill invadera kropp...

Av ILOS - 4 oktober 2013 09:30

Floder av tårar har under förra vintern bildat en hel sjö. Nu har mina steg tagit mej till en vägkorsning igen. En kort tid gick jag på den livsbejakande vägen. Sakta men säkert byggde jag upp eller återtog det som ger mitt liv glädje. Förutom familj...

Ovido - Quiz & Flashcards