Direktlänk till inlägg 11 juni 2012

Små fnurrnystan av godo!

Av ILOS - 11 juni 2012 08:44

Jag tycker att vi har för stort behov av att reda ut saker. När vi ska dra i alla trådar som finns, och försöka nysta ut minsta lilla fnurra, så ger vi denna fnurra alldeles för stor plats i vårt liv. Att alltid gå på en väg utan dessa fnurrnystan, skulle bli alldeles för kalt och händelsefattigt.

Naturligtvis måste du ta tag i de storra burriga nystanen, som hotar att spärra vägen framför dej. De är som mörka moln, färdiga att attackera dej med blixt och dunder. Vad de bollarna innehåller vet bara du, kanske en vän som talat osanning, en otrohet eller annat som svider likt magsår i bröstet. Självklart måste du reda ut detta, för att kunna gå vidare och må bra.

Men jag tänker på de där "småbråken" som börjar med en otänkt kommentar, en missuppfattning, olika åsikter etc. Varför ska de små ulltussarna få förstöra en hel dag, och dessutom trigga igång alla andra gräl som någonsin förekommit mellan dej och din vän!?

Snacka om att ge dom plats i ditt liv!? Och då vill du dessutom reda ut dom?!  Nej, tänk till, dessa smågräl betyder ingenting annat än att du/ni är trött, haft en dålig dag, trött på en partner som sprider ut kläder, är missnöjd med ditt hår etc, och behöver kanalisera sig ut via dej eller din vän. Inse det och lägg ner projektet "utreda"!

Allting behöver inte analyseras. Accedptera att du/ni är människor med känslor och tankar, och därmed också hela tiden registrerar och reagerar på den närmaste omgivningen. Det betyder att allting är som det ska. Det är sådana vi är. Och vi måste inte hela tiden hitta en gemensam nämnare för att kunna lägga saker bakom oss.

Det är ok att gräla, precis som ett åskväder behövs dessa grälmoln som rensar luften. Men vi försöker väl aldrig fundera ut varför åskvädret kommer, förutom meterologerna som har det som jobb. Så sluta fundera ut varför, vem som började osv. Se på de små fnurrorna som något av godo, som hindrar de stora "krigen" att bryta ut!


 
 
Ingen bild

badkarsmusik.bloggplatsen.se

11 juni 2012 15:04

Hej Kommer att tänka på en textrad av Idde Schultz: "är sanningen viktig, måste allt komma fram". Ja, det är klart att sanningen är viktig, tänker man ju rent spontant, men HUR viktig är den? Sedan så är det ju så att gör något gott och du är bortglömd på en kvart, gör något dumt mot någon, och denne någon går och ältar oförrätten hur länge som helst. Aja, det var bara vad jag kom att tänka på när jag läste din fina text. Ha DEt Underbart!

ILOS

12 juni 2012 08:40

Hej, ja det verkar vara så att oförräter kan bäras en hel livstid och de goda gärningarna dumpas allför fort! Tyvärr!

Ha det undrbart du med/ILO

 
Ingen bild

Inga

11 juni 2012 16:56

Lika kloka o tänkvärda ord som vanligt!Kram

ILOS

12 juni 2012 08:39

Tack, snälla du och KRAM!/ilo

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ILOS - 24 oktober 2013 14:27

Nu är min hemsida uppstartad och jag kommer att ha mycket pyssel med att lägga in foton, bilder på mina tavlor och så blogga förståss!   Välkomna och besök mej på  www.livsandas.se ...

Av ILOS - 22 oktober 2013 09:51

Jag kommer att fortsätta blogga, visa mina tavlor o bilder via min hemsida som snart är klar. Den kommer att få stor betydelse för mej i min vardag, då jag återigen fått släppa mina utåtriktade intressen pga infektionsrisken o orken. Min nya hems...

Av ILOS - 14 oktober 2013 10:08

      Qiyoröyo gör jag varje morgon! Mycket bra för att hålla musklerna smidiga och värkfria, speciellt dessa tider när cellgifterna gör sina anfall i kroppen. Som Regina Lund sa så bra, de dödar inkräktare men även civilbefolkningen faller på ...

Av ILOS - 8 oktober 2013 10:32

Den här gången känner jag mej förståss lite stukad, men mest har en ilska vuxit fram när det slutgiltiga beskedet kom, att det finns en tumördjävul i min kropp. Mina tankar går till alla barn som drabbas av denna hemska jävel, som vill invadera kropp...

Av ILOS - 4 oktober 2013 09:30

Floder av tårar har under förra vintern bildat en hel sjö. Nu har mina steg tagit mej till en vägkorsning igen. En kort tid gick jag på den livsbejakande vägen. Sakta men säkert byggde jag upp eller återtog det som ger mitt liv glädje. Förutom familj...

Ovido - Quiz & Flashcards