Direktlänk till inlägg 23 april 2013

Vägen tillbaka.

Av ILOS - 23 april 2013 09:51

När din vardag slås i spillror famlar du efter halmstrån,som ska ge dej både hopp och stunder med vila från alla jobbiga tanka,r som cirkulerar i ditt huvud. Du kanske kämpar länge emot mörkret, där du konfronteras med det ofattbara, men där du också kan finna någon sorts vila i att vara i precis den sinnesstämning du är i.


Det blir en kamp i sig att försöka kämpa emot sorgen och tårarna, att försöka skona sina anhöriga och att visa en gladare sida när hjärtat våndas. Att försöka stå emot tårarna för att du inte vill gråta, betyder att du bär eller lagrar sorg i din kropp.


Det är så jobbigt att varje morgon vakna till en kropp som är i beredskap för onda saker, när du bara längtar efter lugn och ro, harmoni och glädjekänslor. För mej är morgon och förmiddag värst, sedan på eftermiddagen hittar kropp och själ en viss balans, och jag får lite avkoppling.


Jag försöker färga min dag med fler och fler vardagliga saker att göra. Jag försöker normalisera min tillvaro. Det är så viktigt att kunna hoppa av patientrollen och få bli människa igen. Att få känna sig värdefull och behövd, att inte bara vara tärande utan också närande. Att känna och få höra att du betyder mycket för nära och kära, är den största energikällan du kan få.


Tre söndagar i rad har jag varit i målarateljen, en oas där jag har förmånen att få hyra en plats i. Underbara Maria, som hyr stället, har på så många sätt sagt och visat, hur önskad och välkommen jag är. Hon räds inte sjukdomar eller dåligt mående. Där kan jag hitta frid några timmar och leva i nuet.


Att jobba med färger gör gott för själen. Att få komma iväg hemifrån bryter och gör hål i sjukdomsbubblan. Det får kroppen att våga tro att den nu är tumörfri.


Vägen tillbaka är svår, men du kommer aldrig fram, om du inte vågar ta stegen framåt, eller om ingen vågar hålla din hand ibland.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ILOS - 24 oktober 2013 14:27

Nu är min hemsida uppstartad och jag kommer att ha mycket pyssel med att lägga in foton, bilder på mina tavlor och så blogga förståss!   Välkomna och besök mej på  www.livsandas.se ...

Av ILOS - 22 oktober 2013 09:51

Jag kommer att fortsätta blogga, visa mina tavlor o bilder via min hemsida som snart är klar. Den kommer att få stor betydelse för mej i min vardag, då jag återigen fått släppa mina utåtriktade intressen pga infektionsrisken o orken. Min nya hems...

Av ILOS - 14 oktober 2013 10:08

      Qiyoröyo gör jag varje morgon! Mycket bra för att hålla musklerna smidiga och värkfria, speciellt dessa tider när cellgifterna gör sina anfall i kroppen. Som Regina Lund sa så bra, de dödar inkräktare men även civilbefolkningen faller på ...

Av ILOS - 8 oktober 2013 10:32

Den här gången känner jag mej förståss lite stukad, men mest har en ilska vuxit fram när det slutgiltiga beskedet kom, att det finns en tumördjävul i min kropp. Mina tankar går till alla barn som drabbas av denna hemska jävel, som vill invadera kropp...

Av ILOS - 4 oktober 2013 09:30

Floder av tårar har under förra vintern bildat en hel sjö. Nu har mina steg tagit mej till en vägkorsning igen. En kort tid gick jag på den livsbejakande vägen. Sakta men säkert byggde jag upp eller återtog det som ger mitt liv glädje. Förutom familj...

Ovido - Quiz & Flashcards