Alla inlägg den 31 juli 2013

Av ILOS - 31 juli 2013 08:21

Kroppen och jag blir mer och mer överens, men fortfarande vill jag så mycket mer, eller rättare sagt göra andra saker än vad kroppen ännu är kapabel till. Efter utbrändhet och cefllgiftsbehandlingar känner jag min kropp ganska väl, ändå kan jag, precis som de flesta av oss, välja att nonchalera kroppens signaler.


Men vis av mina erfarenheter vet jag att det får jag bara göra några gånger, sedan gäller det att stanna upp och ge kroppen det den begär. Och för min del innebär det yoga, qi gong, massage, promenader, bra mat etc.


Med stor respekt för min starka kropp som burit mej genom alla trauman, som tagit ut mej på promenader varje dag, som gett mej gråten som redskap för att lugna ner mej mm, så ger jag kroppen vad den behöver. Vi har haft ett gott samarbete.


Tyvärr kan man inte alltid lita på sin kropps signaler. Vi behöver inte allt som  belöningssystemet i kroppen skapat. Vem behöver, i dessa dagar, så mycket socker te x? Kroppen hänger inte med i tiden, dess signaler har blivit missvisande. Varför ska vi behöva bli beroende av droger, alkohol eller piller? Kroppen förstår inte sitt bästa varje gång, den är inte programmerad för nutid.


Du måste ta saken i egna händer. Du måste hjälpa din kropp där den ger fel signaler. Om du redan är beroende av något som gör din kropp illa, så gör någonting! Hjälp din kropp att ge dej rätt signaler igen. Den kommer att belöna dej, till skillnad mot om du fortsätter att misshandla den, bara för att den inte förstår sitt eget bästa i alla lägen.


Jag lovar att belöningssystemet kan ersätta dej med belöningar som gör dej och din kropp gott, som ger er ett bättre liv. Vägen dit kan vara krokig och lång, men det går att ta sig fram och det finns hjälp att få!


Älska din kropp och den ger kärlek tillbaka!



Ovido - Quiz & Flashcards