Direktlänk till inlägg 2 juni 2010

Hjärnan och hjärtat i samarbete!

Av ILOS - 2 juni 2010 07:34

På rehabiliteringen efter min kraftlöshet , innan jag fick cancer, fanns det en kvinna som hette precis som jag, och var prästvigd. Vi hade många bra diskussioner om livet och tankarna runtom.


Hon tyckte att jag förstod budskapet i rehabiliteringen så snabbt, och frågade hur jag bar mej åt!? Men sanningen , som jag förklarade för henne,var den att jag teoretiskt, med hjärnan, tog till mej allting utan att för den skull förstå. Jag var trygg i förvissningen att det hjärnan tog in, skulle hjärtat så småningom begripa och anamma!


Som förälder kan du tänka så, det är inte lönlöst att lära sitt barn viktiga saker, även om det ser ut som om dom inte tar till sig något. Dom gör det!  Den kunskap du fyller deras "bank" med kommer dom att ha nytta av hela deras liv.Även om det känns lönlöst just nu, speciellt tonårstiden, så kommer det en dag, när du får bevis för, att du inte pratat för döva öron.


Jag går till mej själv, och vet den stora nyttan jag fortfarande har av alla diskussioner, speciellt med min pappa. Genom mitt treåriga barnbarn, hör och ser jag hans föräldrars budskap.


Så blev det för mej efter rehabiliteringen. Jag sa, till min namne, att det kommer att ta sin tid, men till slut faller polletten ner, och den värdefulla kunskapen vi får kommer att komma till sin rätt.


Det blev så. Och jag lärde mej, att ännu mer förlita mej till min kropps funktioner.


Redan för flera år sedan slutade jag föra anteckningar vid tex speciella föreläsningar, som jag kunde ha nytta av, då jag var helt övertygad om att min hjärna skulle lagra den informationen jag behövde och  skippa resten.


Vilken underbar hjärna en människa har och vilket samarbete med hjärtat!


Tack Frida för din fina kommentar!






 
 
Ingen bild

Frida

2 juni 2010 12:25

Att det viktiga det kommer man ihåg utan att behöva skriva ned det, det tar jag till mig idag, utan att behöva skriva ned det. Underbar blogg förresten.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ILOS - 24 oktober 2013 14:27

Nu är min hemsida uppstartad och jag kommer att ha mycket pyssel med att lägga in foton, bilder på mina tavlor och så blogga förståss!   Välkomna och besök mej på  www.livsandas.se ...

Av ILOS - 22 oktober 2013 09:51

Jag kommer att fortsätta blogga, visa mina tavlor o bilder via min hemsida som snart är klar. Den kommer att få stor betydelse för mej i min vardag, då jag återigen fått släppa mina utåtriktade intressen pga infektionsrisken o orken. Min nya hems...

Av ILOS - 14 oktober 2013 10:08

      Qiyoröyo gör jag varje morgon! Mycket bra för att hålla musklerna smidiga och värkfria, speciellt dessa tider när cellgifterna gör sina anfall i kroppen. Som Regina Lund sa så bra, de dödar inkräktare men även civilbefolkningen faller på ...

Av ILOS - 8 oktober 2013 10:32

Den här gången känner jag mej förståss lite stukad, men mest har en ilska vuxit fram när det slutgiltiga beskedet kom, att det finns en tumördjävul i min kropp. Mina tankar går till alla barn som drabbas av denna hemska jävel, som vill invadera kropp...

Av ILOS - 4 oktober 2013 09:30

Floder av tårar har under förra vintern bildat en hel sjö. Nu har mina steg tagit mej till en vägkorsning igen. En kort tid gick jag på den livsbejakande vägen. Sakta men säkert byggde jag upp eller återtog det som ger mitt liv glädje. Förutom familj...

Ovido - Quiz & Flashcards