Direktlänk till inlägg 20 augusti 2013

Lev i livet.

Av ILOS - 20 augusti 2013 09:45

Ny dag igen. En dag fylld av alla känslor som en tänkande människa kan ha. Vi är sammansatta av våra känslor som styrs av våra tankar. Vår kropp upplever oro, glädje, vanmakt, hopp, sorgsenhet i ett enda virrvarr av spektrum, vid tider, när du tappar kontrollen över det som sker inne i din kropp eller utanför,är alla känslor extra påträngande eller omhuldande.


Du kan bara försöka surfa med i vågorna av känslosvall, och försöka så gott det går att hitta dom där stunderna när tiden står stilla, i alla fall i ditt medvetande. Jag hittar dom stunderna när jag målar. Då blir en timme förvandlad till en minut. Min hjärna, mina tankar, min kropp, mina känslor får vila. Jag är bara ett med färger, form, akryldofter, spatlar och penslar. Jag finner ro.


Ingen av oss vet ju vad som väntar imorgon, om en månad, om ett år. Vi kanske vet en dag i sänder, eller vi tror i alla fall att vi har en bra dag framför oss, eller vi vet att dagen blir tung. I stunder som är mörka och tuffa gäller det att ta fram olika fack som du har inombords. Det är tid att sortera.


Hur tuffa stunder vi än har, så har vi alla små glädjefack att vila i. Du kanske är frisk, du har friska barn, föräldrar, goda vänner, ett bra jobb, en trevlig hobby. Vila dina tankar i det facket när du känner kaos. I kaosfacket är det oreda och mörker, förvirrade tankar far som skottspolar, fram och tillbaka, du tror det värsta om allting. Men tack och lov, har du också facket med ordning och reda. Det facket bärs inte av känslor utan av fakta. Fakta talar om för dej att du ska lugna ner dej, allting ordnar sig.


Det går inte, du har inte kraft nog, att leva i kaos och mörker hela tiden. Du måste ta alla utsträckta händer och ta dej till ljuset och få vila. Du måste samla kraft för att orka vara i ditt plågsamma fack, när alla fakta talar om för dej, att just nu är det så, just nu vet ingen hur det ska gå för dej.


Men även då, i mörkret, finns det alltid ljus och värme omkring dej.  Dina andra fack sprider ljus till dej som ett värmande täcke. Du behöver inte vara ensam, bara du ber om hjälp.

Glöm aldrig att vi är människor allihopa, vi ska gå samma slut till mötes, fast på olika sätt. Du är aldrig ensam om att gå döden till mötes. Så många har gått före dej.


Men innan dess, när du ännu lever, glöm inte bort att vara i livet. Gå inte in i döden innan din tid är slut

Lev i livet i döden är det försent.


                                   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ILOS - 24 oktober 2013 14:27

Nu är min hemsida uppstartad och jag kommer att ha mycket pyssel med att lägga in foton, bilder på mina tavlor och så blogga förståss!   Välkomna och besök mej på  www.livsandas.se ...

Av ILOS - 22 oktober 2013 09:51

Jag kommer att fortsätta blogga, visa mina tavlor o bilder via min hemsida som snart är klar. Den kommer att få stor betydelse för mej i min vardag, då jag återigen fått släppa mina utåtriktade intressen pga infektionsrisken o orken. Min nya hems...

Av ILOS - 14 oktober 2013 10:08

      Qiyoröyo gör jag varje morgon! Mycket bra för att hålla musklerna smidiga och värkfria, speciellt dessa tider när cellgifterna gör sina anfall i kroppen. Som Regina Lund sa så bra, de dödar inkräktare men även civilbefolkningen faller på ...

Av ILOS - 8 oktober 2013 10:32

Den här gången känner jag mej förståss lite stukad, men mest har en ilska vuxit fram när det slutgiltiga beskedet kom, att det finns en tumördjävul i min kropp. Mina tankar går till alla barn som drabbas av denna hemska jävel, som vill invadera kropp...

Av ILOS - 4 oktober 2013 09:30

Floder av tårar har under förra vintern bildat en hel sjö. Nu har mina steg tagit mej till en vägkorsning igen. En kort tid gick jag på den livsbejakande vägen. Sakta men säkert byggde jag upp eller återtog det som ger mitt liv glädje. Förutom familj...

Ovido - Quiz & Flashcards