Alla inlägg den 14 juni 2012

Av ILOS - 14 juni 2012 09:05

Jag lider med de syriska folket. Jag känner nästan deras vanmakt ända in i min själ. Instängda i sina hem hör de bomber falla, ser släktingar, vänner och familjemedlemmar mista sina liv. De är omgivna av skräck och fasa dygnet runt. Jag ser deras barn, sorgsna, stympade, med tårar som faller utmed deras kinder.  Jag ser de döda barnen. Hur länge ska de orka?

Hur länge orkar vi se deras lidande? Hur länge orkar vi stå vid sidan om och bevittna detta ofattbart grymma våld?  Eller blundar vi, täpper till öronen och byter kanal?!  Jag tror ändå att dom flesta av oss önskar att vi kunde göra mer, att vi kunde få slut på detta hemska krig.


Det vi ser är nutidshistoria, men också en drabbning som skett förr, och som jag tror alltid kommer att ske, nämligen kampen om det fria ordet, demokrati! Det är det dom gör så tappert nu, precis som våra förfäder gjorde en gång i tiden. Jag hoppas innerligt att de själva, barn och barnbarn ska få skörda frukterna av frihetens gåva, de som vi får göra nu. Ingenting tycks stoppa en mänsklig kraft som längtar att få äga sina egna tankar, sina egna åsikter, sitt eget liv att leva i frihet.


Tyvärr tar många av oss denna frihet för given. Vi behöver inte gå så långt tillbaka i historien när den vanliga arbetaren inte fick göra sin röst hörd, när deras barn inte fick någon skolgång, när deras skrala kassa ändå skulle innehålla riksdaler/skörd att betala till prästerskapet, kungar och borgare, när kvinnor inte hade rösträtt, när gamlingarna fick dö i fattigmanshus, när fattiga inte fick vård, när vissa av oss var slavar etc. 


 Det var en tid då du var värdelös som människa, om du hörde till fel samhällsklass, hade "fel" åsikter, eller var avvikande på andra sätt. Den äldre generationen vet, och de borde berätta sin och sina förfäders historia, för sina barn och barnbarn.De behöver få veta vikten av att vi behåller vår demokrati, att vi bekämpar den nygamla barnfattigdomen med alla medel, att vi behåller en bra sjukvård för alla, en bra skola för alla, att ditt värde är orubbligt vare sig du är sjuk, arbetslös, arbetar, är fattig eller rik.


De syriska folket för sin kamp nu för framtiden, för den okränkbara rättigheten att få tala ur sitt hjärta som alla borde ha. Jag hoppas att deras förluster ska bli så få som möjligt, och att de ur detta helvete kan resa sig som fria stolta människor!


Ovido - Quiz & Flashcards