Direktlänk till inlägg 13 augusti 2010

Pösmunkar med skam i kroppen?

Av ILOS - 13 augusti 2010 13:32

Jag återgår till att fundera i ämnet djur kontra människan. Vilka krav på välmående har ett djur? Mat, värme, kärlek, trygghet, motion och en smula stimulans. Då är de nöjda. Men inte vi.


När vi fått de basala behoven tillfredställda går vi vidare i sökandet. Detta sökande gör att vårt liv ofta är som en berg och dalbana. Vi söker mer och mer, för att stilla vårt hunger efter den där känslan som ger kickar, glädjerus, belåtenhet eller spänning.


Så är det och så får det lov att vara. Vi är skapta så. Det kan kallas utveckling, tillväxt eller bara en inre drivkraft, som får oss att ständigt sträva vidare. Det är ok att känna så. Men då har vi det där samvetet. Det som djuren slipper.


Vi kan skämmas för att vi inte är nöjda, för att den där berusande känslan uteblev trots att jag nu fått mitt barn, nytt jobb, vunnit pengar etc Och det är den känslan av skam som kan göra oss så olyckliga.


Vi tänker på alla mindre lyckligt lottade, de fattiga, sjuka, föräldralösa, svältande som finns i hela världen. Och här sitter vi och pöser i välfärden! Djuren är lyckligt ovetande om sina kompisar i världen som går hungrande omkring, eller misskötta.


Det kanske är det som är hemligheten bakom djurens sätt att visa belåtenhet, att vara nöjda och må gott, när det slipper samvetet som plågar.


Jag har dagar när jag tycker allting är tråkigt, och då får jag påminna mej hur dagarna var när jag var sjuk. Det hjälper faktiskt mej att hela tiden få perspektiv och rätt balans. Jag blir fortare glad igen,och jag är mer än nöjd med min kropp som fungerar så bra, att jag gå, att jag kan springa.


Mitt samvete kanske har reducerats då jag "betalat" ett högt pris för att återigen kunna må bra!?


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ILOS - 24 oktober 2013 14:27

Nu är min hemsida uppstartad och jag kommer att ha mycket pyssel med att lägga in foton, bilder på mina tavlor och så blogga förståss!   Välkomna och besök mej på  www.livsandas.se ...

Av ILOS - 22 oktober 2013 09:51

Jag kommer att fortsätta blogga, visa mina tavlor o bilder via min hemsida som snart är klar. Den kommer att få stor betydelse för mej i min vardag, då jag återigen fått släppa mina utåtriktade intressen pga infektionsrisken o orken. Min nya hems...

Av ILOS - 14 oktober 2013 10:08

      Qiyoröyo gör jag varje morgon! Mycket bra för att hålla musklerna smidiga och värkfria, speciellt dessa tider när cellgifterna gör sina anfall i kroppen. Som Regina Lund sa så bra, de dödar inkräktare men även civilbefolkningen faller på ...

Av ILOS - 8 oktober 2013 10:32

Den här gången känner jag mej förståss lite stukad, men mest har en ilska vuxit fram när det slutgiltiga beskedet kom, att det finns en tumördjävul i min kropp. Mina tankar går till alla barn som drabbas av denna hemska jävel, som vill invadera kropp...

Av ILOS - 4 oktober 2013 09:30

Floder av tårar har under förra vintern bildat en hel sjö. Nu har mina steg tagit mej till en vägkorsning igen. En kort tid gick jag på den livsbejakande vägen. Sakta men säkert byggde jag upp eller återtog det som ger mitt liv glädje. Förutom familj...

Ovido - Quiz & Flashcards