Direktlänk till inlägg 16 augusti 2010

Finn ditt inre paradis.

Av ILOS - 16 augusti 2010 11:15

Att hitta sitt paradis på jorden är inte lätt. Min pappa han älskade sin plats på jorden, egendomarna där han var född. Han kunde sitta på brunnslocket och titta ut över älven, där han så ofta fått fina laxar.Sista åren, när han inte orkade så mycket mer, fann han ro genom att låta sina tankar vandra tillbaka, till de lyckliga stunder han hade haft ute i naturen.


Hans hem var hans paradis.


Du kanske hör till de som ännu söker efter platsen som ger dej lugn och harmoni?

För mej var det så i femtio år. För mej var gräset alltid grönare på andra sidan, någonannanstans, bara inte hemma. Redan första semesterdagen var jag på väg till nya platser, och inte förrän dagen innan jobbet började, kom jag hem igen.


Jag förstod inte alls "talesättet" "borta bra men hemma bäst"! Hemma var vardag, bekymmer och slit. Borta var flärd, lite lyx, ett liv som jag fick till låns några veckor, som skänkte mej harmoni.


Jag hade ingen förståelse för människor, som min pappa, som helst inte ville resa någonstans. "Jag mår så bra hemma", sa han.


Idag kan jag förstå honom. Nu vet jag att det inte bara är reslusten som drev iväg mej på mina semestrar. Likaväl som jag åkte till något åkte jag ifrån något.

Då ägde jag ännu inte den här totala inre harmonin som jag har idag. Jag for iväg, utan att förstå det, för att finna balans och harmoni.


Hemma lämnade jag mina bekymmer, ett liv där jobbet nästan slukade mej. Ett liv som aldrig, eller mycket lite, gav utrymme för egen tid. Jag tror att jag tack vare resorna höll mej frisk så länge. Resorna var min tid att bara få vara i en annan rosafärgad värld.


Nu har jag funnit mitt paradis, både inom mej och i mitt hem. Jag reser inte längre för att finna ro, jag reser för att uppleva saker.










 
 
LenaBn

LenaBn

20 augusti 2010 13:10

Hej,
Bara kloka o tänkvärda inlägg i den här bloggen!

Jag tror som du, Ingalill, att när man hittat paradiset inom sig, så kan man njuta av paradiset i sin yttre värld oxå. För jag, min kropp, min själ, min inre värld kan jag ju aldrig resa ifrån, hur långt eller strapasrikt jag än far....

http://lenabn.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ILOS - 24 oktober 2013 14:27

Nu är min hemsida uppstartad och jag kommer att ha mycket pyssel med att lägga in foton, bilder på mina tavlor och så blogga förståss!   Välkomna och besök mej på  www.livsandas.se ...

Av ILOS - 22 oktober 2013 09:51

Jag kommer att fortsätta blogga, visa mina tavlor o bilder via min hemsida som snart är klar. Den kommer att få stor betydelse för mej i min vardag, då jag återigen fått släppa mina utåtriktade intressen pga infektionsrisken o orken. Min nya hems...

Av ILOS - 14 oktober 2013 10:08

      Qiyoröyo gör jag varje morgon! Mycket bra för att hålla musklerna smidiga och värkfria, speciellt dessa tider när cellgifterna gör sina anfall i kroppen. Som Regina Lund sa så bra, de dödar inkräktare men även civilbefolkningen faller på ...

Av ILOS - 8 oktober 2013 10:32

Den här gången känner jag mej förståss lite stukad, men mest har en ilska vuxit fram när det slutgiltiga beskedet kom, att det finns en tumördjävul i min kropp. Mina tankar går till alla barn som drabbas av denna hemska jävel, som vill invadera kropp...

Av ILOS - 4 oktober 2013 09:30

Floder av tårar har under förra vintern bildat en hel sjö. Nu har mina steg tagit mej till en vägkorsning igen. En kort tid gick jag på den livsbejakande vägen. Sakta men säkert byggde jag upp eller återtog det som ger mitt liv glädje. Förutom familj...

Ovido - Quiz & Flashcards