Direktlänk till inlägg 6 mars 2012

Är du fast i det dåliga måendets nät?

Av ILOS - 6 mars 2012 12:36

Att lyssna till sin kropp, det har vi alla hört att vi ska göra. Men hur gör man egentligen och finns det någon gräns för hur mycket man kan/orkar/bör lyssna??!! En del säger lite nonchalant att det är bara att bita ihop och ignorera sina smärtor, fysiska som psykiska.

Ibland kan det faktiskt fungera. Om du har fastnat i det dåliga måendets nät, då låter du din agenda styras av detta. Ditt tillstånd får fullt utrymme för att utvecklas och frodas. Dina nej mot dej själv och dina vänner växer på hög, och snart vet alla, att du inte kan/orkar/vill, för du är ju "dålig". Då blir du verkligen ensam.

Jag lovar, alla dina krämpor, fysiska som psykiska, höjer dej till skyarna när du ger dom alla dygnets timmar att öka på sin livskraft.

Men när fungerar det då att "bita ihop"? Jag tror att många tillstånd livnär sig på att du håller dej undan, och använder dom som sköld mot din omgivning. Om du kunde ge acceptans till din kropp och det du känner, och ÄNDÅ göra saker, eller bara umgås med vänner då tror jag att mycket av det onda försvinner. Du kan ju faktiskt ha ont, må dåligt, pga att kroppen och själen protesterar för att de känner sig utanför livet. DET kan vara kroppens och själens signaler som är värda att lyssna på. För vem blir inte något gladare i solen, att ha date  med en väninna, åka på en resa, vara ute i skogen, dansa, se på en film med sin kärlek etc.?!

Många smärtor och den må dåliga känslan har vi ofta dragit på oss, sakta men säkert, genom åren, då vi funnit oss i saker där vi inte känt oss bekväma, när vi låtit någon tugga på integriteten, när vi inte sökt hjälp för den dåliga självkänslan etc.

Jag har märkt att kropp och själ har ett fantastiskt "läkkött". Du får gensvar så fort du är på rätt spår, och jag är övertygad om att många kan bli helt läkta, och att alla kan bli så mycket bättre än sitt utgångsläge. Även den som har en obotlig sjukdom kan må bättre med ett annat synsätt.

Fortsätt lyssna på din kropp men bli mer lyhörd för vad den egentligen vill, det kanske inte alltid handlar om vila eller att minska på sin stress i tillvaron. Det kan ju vara tvärtom.

Vårda din själ så ger du balsam till kroppen!


 
 
Den unika

Den unika

6 mars 2012 20:59

Vet av erfarenhet vad vissa mediciner kan göra med en och det finns även negativa läkare, sådana som hellre ser problemen trots att "patienten" vill se möjligheter!!! Det är viktigt att vara ödmjuk.

http://himlahavet.bloggplatsen.se

ILOS

7 mars 2012 13:35

Tack för ditt inlägg, håller med dej!
kram/ILO

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ILOS - 24 oktober 2013 14:27

Nu är min hemsida uppstartad och jag kommer att ha mycket pyssel med att lägga in foton, bilder på mina tavlor och så blogga förståss!   Välkomna och besök mej på  www.livsandas.se ...

Av ILOS - 22 oktober 2013 09:51

Jag kommer att fortsätta blogga, visa mina tavlor o bilder via min hemsida som snart är klar. Den kommer att få stor betydelse för mej i min vardag, då jag återigen fått släppa mina utåtriktade intressen pga infektionsrisken o orken. Min nya hems...

Av ILOS - 14 oktober 2013 10:08

      Qiyoröyo gör jag varje morgon! Mycket bra för att hålla musklerna smidiga och värkfria, speciellt dessa tider när cellgifterna gör sina anfall i kroppen. Som Regina Lund sa så bra, de dödar inkräktare men även civilbefolkningen faller på ...

Av ILOS - 8 oktober 2013 10:32

Den här gången känner jag mej förståss lite stukad, men mest har en ilska vuxit fram när det slutgiltiga beskedet kom, att det finns en tumördjävul i min kropp. Mina tankar går till alla barn som drabbas av denna hemska jävel, som vill invadera kropp...

Av ILOS - 4 oktober 2013 09:30

Floder av tårar har under förra vintern bildat en hel sjö. Nu har mina steg tagit mej till en vägkorsning igen. En kort tid gick jag på den livsbejakande vägen. Sakta men säkert byggde jag upp eller återtog det som ger mitt liv glädje. Förutom familj...

Ovido - Quiz & Flashcards