Direktlänk till inlägg 19 mars 2010

Ljusmänniskor i vardagen.

Av ILOS - 19 mars 2010 08:00

Under min rehabilitering för åtta år sedan ingick jag i en grupp med människor med vitt skilda yrkesroller. Jag poängterar yrkesroller. Vi har ju en fallenhet för att vara vårt yrke.


Det fanns yrken som präster, rockare, it, banktjänsteman, snickare, vårdbiträde inom hemtjänsten. Alla dessa härliga människor som utövat olika roller ute i arbetslivet.


Av både lika och olika anledningar hade livet gjort krokben på oss. Hon som hade präst som yrke, hade pga av sitt kön och sitt stora engagemang att verkligen försöka efterlikna Jesu budskap hamnat i kollision med de etablerade.


Rockkillen hittade inte rätt i livet. Han hade försökt sig på en massa olika arbetsroller, och kände sig till slut totalt misslyckad. IT killen kollapsade mitt i ett samtal med en kund.


Snickaren hade tagit på sig jobb nästan dygnet runt och en morgon kom han inte upp ur sängen.


För den kvinnliga prästen var den främsta faktorn för hennes utmattning, att hon tvingades gå emot sina värderingar, för att överhuvudtaget kunna jobba kvar och försörja sig. Det blev inte hållbart.


IT killen tävlade i karriärmöjligheter. Snickaren ville tjäna pengar för att snabbt kunna bygga ett hus för sin växande familj.


Rockkillen var född med åsikten att han hade sin födslorätt, vilket är helt riktigt, och att han inte ville tvinga in sig i samhällets regler och krav. Men då blev ju försörjningen ett problem! Han lekte med tanken att flytta ut i skogen.


I våra möten fick vi kunskap i vad som händer i kroppen under långvarig stress, som ju kan ha många orsaker. (se inlägg om "mina kunskaper om utmattningsbesvär") Det som framförallt var ett nytt sätt att tänka är hur oerhört mycket värderingar betyder, att man inte i längden kan arbeta med något som går emot ens innersta. Och hur illa kränkningar kan göra oss.


Det var underbart att sitta med dessa människor, och samtidigt sorgligt att se på dem hur illa de farit pga av sitt engagemang.


Martin Luther King var en av dessa ljusmänniskor som gav hopp åt så många.  För mej är alla i "min grupp" och ni därute som kämpar för det ni tror på ljusmänniskor!


Utan er tar mörkrets makter över!




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ILOS - 24 oktober 2013 14:27

Nu är min hemsida uppstartad och jag kommer att ha mycket pyssel med att lägga in foton, bilder på mina tavlor och så blogga förståss!   Välkomna och besök mej på  www.livsandas.se ...

Av ILOS - 22 oktober 2013 09:51

Jag kommer att fortsätta blogga, visa mina tavlor o bilder via min hemsida som snart är klar. Den kommer att få stor betydelse för mej i min vardag, då jag återigen fått släppa mina utåtriktade intressen pga infektionsrisken o orken. Min nya hems...

Av ILOS - 14 oktober 2013 10:08

      Qiyoröyo gör jag varje morgon! Mycket bra för att hålla musklerna smidiga och värkfria, speciellt dessa tider när cellgifterna gör sina anfall i kroppen. Som Regina Lund sa så bra, de dödar inkräktare men även civilbefolkningen faller på ...

Av ILOS - 8 oktober 2013 10:32

Den här gången känner jag mej förståss lite stukad, men mest har en ilska vuxit fram när det slutgiltiga beskedet kom, att det finns en tumördjävul i min kropp. Mina tankar går till alla barn som drabbas av denna hemska jävel, som vill invadera kropp...

Av ILOS - 4 oktober 2013 09:30

Floder av tårar har under förra vintern bildat en hel sjö. Nu har mina steg tagit mej till en vägkorsning igen. En kort tid gick jag på den livsbejakande vägen. Sakta men säkert byggde jag upp eller återtog det som ger mitt liv glädje. Förutom familj...

Ovido - Quiz & Flashcards