Direktlänk till inlägg 4 november 2010

Barn och pensionärer!

Av ILOS - 4 november 2010 13:59

Jag har tillbringat kvalitetstid med mina brorsöner, tio och tolv år gamla. Vi har haft sedvanlig skattjakt, med banor som vi gör åt varandra. Vinsten är alltid gemensam för bröderna, och de får kämpa tillsammans för att nå målet.


Efter några dagar med barnen slås jag återigen av hur fantastiska barn är! De har varit lyhörda för varandra, för mej, och för min hund. Varje dag har de delat ut kramar, och visat på olika sätt, att de bryr sig om mej och inte minst om varandra.


Motsatsen till barn, pensionärerna, fick jag höra en historia om. Bl a verkar det som om en pensionär i en by, hemlighöll för alla eller vissa, att Kronprinsessan och Daniel skulle besöka deras by! Istället för att göra detta till en upplevelse för alla i byn, och låta alla deltaga i förberedelserna, så såg hon bara till sitt ego.Tänk, bara att få se Kronprinsparet, hade ju verkligen varit en händelse att se framemot, för alla äldre som sitter ensamma i sin stuga!


Vad är det som händer en människa från barnaåren till vuxen ålder!? Varför tappar vi, eller vissa sin empati, eller är det en oerhört dålig självkänsla som gör att en del agerar så egoistiskt!?


Hur ska vi människor kunna vandra genom livet, och behålla den ömsinta tanken om varandra och verkligen vilja varandra väl!? Ska det vara så svårt för vuxna att kompromissa, och demokratiskt betämma hur vi ska ha det t ex i en förening eller liknande. Varför poppar det alltid upp despoter av olika slag, och varför låter människor som vill bestämma tillsammans, en enda person ta kommandot!?


Det här demokratiska finns verkligen hos barnen. När vi spelade spel, jag och pojkarna, var de noga med att vi gjorde allting turvis, de tyckte om att vinna, men tyckte synd om den som förlorade.


Nu har barnen och jag kramat adjö till varandra, för denna gång. Men jag ser verkligen framemot nästa gång, och jag känner mej så värdefull, när dessa fantastiska pojkar fortfarande vill hälsa på hos sin faster!


Tack för att ni förgyllde några dagar för mej och välkomna åter!




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ILOS - 24 oktober 2013 14:27

Nu är min hemsida uppstartad och jag kommer att ha mycket pyssel med att lägga in foton, bilder på mina tavlor och så blogga förståss!   Välkomna och besök mej på  www.livsandas.se ...

Av ILOS - 22 oktober 2013 09:51

Jag kommer att fortsätta blogga, visa mina tavlor o bilder via min hemsida som snart är klar. Den kommer att få stor betydelse för mej i min vardag, då jag återigen fått släppa mina utåtriktade intressen pga infektionsrisken o orken. Min nya hems...

Av ILOS - 14 oktober 2013 10:08

      Qiyoröyo gör jag varje morgon! Mycket bra för att hålla musklerna smidiga och värkfria, speciellt dessa tider när cellgifterna gör sina anfall i kroppen. Som Regina Lund sa så bra, de dödar inkräktare men även civilbefolkningen faller på ...

Av ILOS - 8 oktober 2013 10:32

Den här gången känner jag mej förståss lite stukad, men mest har en ilska vuxit fram när det slutgiltiga beskedet kom, att det finns en tumördjävul i min kropp. Mina tankar går till alla barn som drabbas av denna hemska jävel, som vill invadera kropp...

Av ILOS - 4 oktober 2013 09:30

Floder av tårar har under förra vintern bildat en hel sjö. Nu har mina steg tagit mej till en vägkorsning igen. En kort tid gick jag på den livsbejakande vägen. Sakta men säkert byggde jag upp eller återtog det som ger mitt liv glädje. Förutom familj...

Ovido - Quiz & Flashcards