Direktlänk till inlägg 7 januari 2012

Ger du en gudomlig eller beräknande gåva?

Av ILOS - 7 januari 2012 10:05

Ibland är jag orolig över att själen håller på att lämna oss människor, att det äkta hjärtat inte längre klappar för varandra.  Det som fått mej fundersam är det moderna ordet "nätverka". Att företag sinsemellan nätverkar och skapar ett bra företagsklimat kan jag förstå, det blir en vinna-vinna situation för alla parter.

Men det jag reagerar på, är att "nätverka"  smugit sig  in i den privata sfären! Vi människor har alltid gjort tjänster och gentjänster till varandra, men i tanken har vi inte haft, undantag finns, att det vi gör ska automatiskt  generera en tjänst tillbaka. Vi har gett och gjort av hjärtat, av äkta värme och kärlek!

Nu känner jag att en osäkerhet i mina tankar börjar infinna sig.  Tänk dej att du får en blombukett av en vän och blir jätteglad! Det värmer ditt hjärta och din själ, att den här vännen faktiskt tycker om dej! Men vad händer inom dej när du förstår att buketten är prestationsinriktad, dvs du får buketten för att du hjälper till att öka tillväxten för något/någon annan. Plötsligt känns världen lite kallare och blombuketten mister sin glans.

Om det viktigaste för oss, blir att uppmärksamma och bry oss  om ( med det kalla hjärtat,) bara de människor som kan ge oss något tillbaka med en prestationsbaserad tjänst, vad händer med oss då?!! Våra hjärtan kommer att frysa till is om givandet och tjänsterna är förhandsberäknade att gå i "vinst". Vid våra middagsbord kommer endast de gäster att sitta som vi har nytta av. Den världen kommer säkert att fungera för många, så länge deras förmåga att ge eftersökta "tjänster" finns, men vad händer sedan?

Det håller på att bli en kall värld för alla de, som i den här nätverks världen, inte orkar och kan ge det som behövs. Vem ids "slösa" tid på en gammal eller sjuk man/kvinna som presterat färdigt, deras tid att få något kommer för alltid att vara förbi. Vi ser den tendensen med all vanvård som börjar komma i dagsljuset pga av just det här kalla, beräknande tankesättet.

I mitt nya år tänker jag nätverka genom att ge, både av min tid och med en gåva, till de människor som betyder mycket för mej, oavsett om de är sjuka, gamla, barn, unga eller friska. De ska få för att jag tycker om dom. I mina tankar ska det inte finnas någon tanke om motprestation/vinst i huvudet.


Att ge en gåva som tack är vackert men att ge av kärlek till någon är gudomligt!



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ILOS - 24 oktober 2013 14:27

Nu är min hemsida uppstartad och jag kommer att ha mycket pyssel med att lägga in foton, bilder på mina tavlor och så blogga förståss!   Välkomna och besök mej på  www.livsandas.se ...

Av ILOS - 22 oktober 2013 09:51

Jag kommer att fortsätta blogga, visa mina tavlor o bilder via min hemsida som snart är klar. Den kommer att få stor betydelse för mej i min vardag, då jag återigen fått släppa mina utåtriktade intressen pga infektionsrisken o orken. Min nya hems...

Av ILOS - 14 oktober 2013 10:08

      Qiyoröyo gör jag varje morgon! Mycket bra för att hålla musklerna smidiga och värkfria, speciellt dessa tider när cellgifterna gör sina anfall i kroppen. Som Regina Lund sa så bra, de dödar inkräktare men även civilbefolkningen faller på ...

Av ILOS - 8 oktober 2013 10:32

Den här gången känner jag mej förståss lite stukad, men mest har en ilska vuxit fram när det slutgiltiga beskedet kom, att det finns en tumördjävul i min kropp. Mina tankar går till alla barn som drabbas av denna hemska jävel, som vill invadera kropp...

Av ILOS - 4 oktober 2013 09:30

Floder av tårar har under förra vintern bildat en hel sjö. Nu har mina steg tagit mej till en vägkorsning igen. En kort tid gick jag på den livsbejakande vägen. Sakta men säkert byggde jag upp eller återtog det som ger mitt liv glädje. Förutom familj...

Ovido - Quiz & Flashcards