Alla inlägg den 4 februari 2010

Av ILOS - 4 februari 2010 14:22

Nya erfarenheter, livets hårda resor ger nya ögon. Perspektiv på tillvaron, din egen, din familjs, dina vänners, dina arbetskamraters, samhället etc.


Ord som deadline, ekonomiskt perspektiv, lönsamhet får en nästan osynlig färg. Vilken betydelse har dessa ord i katastrofens Haiti?

Ingen vill jag påstå!


Vi människor delar livet på jorden tillsammans med djuren och faunan. Vi är intelligenta varelser på gott och ont. Som jag ser det på väldigt mycket ont. Intelligensen skapar habegäret. Intelligensen får oss att tro att lyckan blir större ju mer pengar du har, ju mer ägodelar du har.


Kineserna har ett ordspråk som säger att om du äger mer än 10 saker är det sakerna som äger dej.


Med mina nya ögon efter uppförsbackarna är jag beredd att tro på det ordspråket.

Varför springer annars alla omkring som skållade råttor för att klara sina deadlines? Varför nöjer vi inte oss med mindre lönsamhet och hellre låter människor få behålla sina arbeten?


Vi har också andra drivkrafter. Önskan att känna sig bekräftad, vara duktig, få beröm, känna sig viktig och uppskattad. Den drivkraften är så stor att vi tappar vårt perspektiv till det vi gör. Vi är jagade av dessa deadlines, av lönsamhetssiffror och glömmer bort varför. I många fall är det bara ett fåtal personer som tjänar pengar på att flertalet jobbar i ett alltför hårt tempo.


Jag har fått tillbaka mitt perspektiv, det som riktigt små barn har. Jag förundras över hur mycket lycka jag kan känna över saker som ingenting kostar.


Tillsammans med mitt älskade barnbarn ser vi tillvaron med liknande ögon.






Ovido - Quiz & Flashcards