Direktlänk till inlägg 3 oktober 2011

När ordet lagom spricker.

Av ILOS - 3 oktober 2011 11:08

Lagom är det svenska ordet framför alla. I den svenska gruppen ska du vara lagom duktig, lagom vacker, lagom framgångsrik, lagom snäll etc. Ja, egentligen så mår dina medmänniskor i "flocken" bättre om du inte ens är för lagom, du kan gärna ha skavanker som många dåliga dagar, känna dej ur form, och om du dessutom talar om allt detta för dina vänner, och om du även reklamerar för dina misslyckanden på FB, så kan du bli ännu mer omtyckt.

Är det inte väldigt konstigt att det är så svårt att få vara positiv, snäll och glad utan att så många blir störda av det. Jag tror att den svenska melankolin ligger som ett täcke över oss och fy skäms på den som vill spräcka vår gemensamma "depression".

Det går ju bara inte att mysa i höstmörkret och tända ett ljus och må bra. Du "måste" absolut vara stressad, deppig och helst gå hos en terapeut och reda ut dina bekymmer.

Jag tror inte att människor i andra länder mår varken bättre eller sämre än vi, men de är definitivt bättre på att ta tillvara de glada stunderna i livet. De är bättre på att prata och umgås med sina vänner, grannar, okända i bussen utan krusiduller. Här behövs inte tre rätters middagar (Är det någon som törs bjuda mer utan tre rätter?) utan gärna en gryta mitt på bordet och så äter man, pratar och skrattar och har en skön stund, eller som i tex Irland och England där du kan slinka in i en pub utan att tänka på att du kanske är för gammal/ung, och ta en öl, äta eller bara snacka.

Varför är vi svenskar så komplicerade, bevakande och fullkomligt livrädda för att "göra bort oss"?! Många bjuder inte in någon granne eller vän för att mat/fika frågan står i vägen. Det känns för jobbigt, och ännu värre om denna vän tidigare bjudit på otroligt svåra och goda rätter, hur ska du då kunna bräcka detta?


Ja, för sådana är vi också. Vi ska inte bara helst vara lagom utan vi är ständigt med i någon slags tävling, inte bara inom i Sverige utan även universellt. Och där spricker ordet lagom. För när det gäller jämförelser med andra länder på denna planet så är vi ju förståss inte lagom, då är vi konstigt nog bäst. Eller vi inbillar oss i allafall att vi kan allt och vet allt.

Men inom den egna flocken, där får du absolut inte sticka ut.!!?





 
 
Moa! - www.moakaarlsson.blogg.se

Moa! - www.moakaarlsson.blogg.se[/url]

3 oktober 2011 11:54

Hejsan! :)
allt bra med dig ?
kram.

http://www.moakaarlsson.blogg.se

ILOS

3 oktober 2011 13:07

Tack Moa, bara bra!

kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ILOS - 24 oktober 2013 14:27

Nu är min hemsida uppstartad och jag kommer att ha mycket pyssel med att lägga in foton, bilder på mina tavlor och så blogga förståss!   Välkomna och besök mej på  www.livsandas.se ...

Av ILOS - 22 oktober 2013 09:51

Jag kommer att fortsätta blogga, visa mina tavlor o bilder via min hemsida som snart är klar. Den kommer att få stor betydelse för mej i min vardag, då jag återigen fått släppa mina utåtriktade intressen pga infektionsrisken o orken. Min nya hems...

Av ILOS - 14 oktober 2013 10:08

      Qiyoröyo gör jag varje morgon! Mycket bra för att hålla musklerna smidiga och värkfria, speciellt dessa tider när cellgifterna gör sina anfall i kroppen. Som Regina Lund sa så bra, de dödar inkräktare men även civilbefolkningen faller på ...

Av ILOS - 8 oktober 2013 10:32

Den här gången känner jag mej förståss lite stukad, men mest har en ilska vuxit fram när det slutgiltiga beskedet kom, att det finns en tumördjävul i min kropp. Mina tankar går till alla barn som drabbas av denna hemska jävel, som vill invadera kropp...

Av ILOS - 4 oktober 2013 09:30

Floder av tårar har under förra vintern bildat en hel sjö. Nu har mina steg tagit mej till en vägkorsning igen. En kort tid gick jag på den livsbejakande vägen. Sakta men säkert byggde jag upp eller återtog det som ger mitt liv glädje. Förutom familj...

Ovido - Quiz & Flashcards